tisdag 8 juni 2010

klänningen

Ofta använder jag mig av flera nyanser av samma färg. Till klänningen används merinoull eftersom den ullen har så långa fibrer

Då börjar jag med att blanda ihop färgerna lite

sedan tar jag en bit merinoull och lägger över axeln diagonalt på dockan

Jag filtar fast det under armen

Jag filtar också längst med kanterna

Hälskanten filtas lite så att man inte täcker över hela utan får en liten ringning

Sedan lägger man en liknande bit ull på andra axeln diagonalt och filtar fast på samma sätt

Nu borde det se ut ungefär så här

Då drar jag upp den ullen. Nu ska jag fästa nästa del precis under där den första ullen sitter fast

Lägg en bit ull över hela så att det är en liten snutt som täcker kroppsstommen och den långa biten ligger upp över huvudet

Filta fast precis i skarven

Filta fast den korta snutten på kroppsstommen

Låt nu den långa delen falla ner över det fastfiltade, nu är framsidan av klänningen så gott som klar. Gör likadant på baksidan och fortsätt sedan att skulptera klänningen genom att sticka lite där du vill att den ska vara mindre. Du kan också sätta dit mer ull på klänningen. Eller kanske knyta en bit ull som sjal runt halsen på dockan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar